Wszystko, na zawsze – dziś. Ciekawa wystawa.

Kategoria: Design, Dodano: 2013-01-24 11:07   Bookmark and Share

Malejące zasoby naturalne, wzrastające koszty energii oraz rosnąca populacja zmuszają nas do myślenia o tym, jak żyjemy. Design od zawsze był stosowany w celu zwiększenia atrakcyjności produktu, równocześnie jednak stał się narzędziem do tworzenia lepszej przyszłości.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie zaprasza na wystawę "Wszystko, na zawsze - dziś. Polski i brytyjski design zrównoważony". Pokazane zostaną projekty designerów z Wielkiej Brytanii i Polski, którzy szukają sposobu na ratowanie planety, skupiają się na budowaniu samowystarczalnych społeczności, poprawie efektywności infrastruktury lub rozwoju nowych materiałów.

Na wystawie zostaną zaprezentowane projekty określane mianem designu zrównoważonego (ang. sustainable design), który ma zapewnić rozwój, nie prowadząc przy tym do zniszczeń. Charakterystyczną cechą designu zrównoważonego jest między innymi stosowanie zasobów odnawialnych oraz eliminowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Wystawa skupia się wokół czterech tematów:

metoda – projektowanie, produkcja, dystrybucja, sprzedaż, użytkowanie;

wspólnota – projekty społeczne, przestrzeń publiczna, dobroczynność, DoItYourself design;

materiał – poszukiwanie nowych materiałów, odnawialność, innowacja, zmniejszanie ilości odpadów;

zasoby – źródła energii, wydajność, nauka i design

Celem wystawy jest uświadomienie widzom, że design daje nam narzędzia i metody potrzebne do tworzenia nowego, zrównoważonego społeczeństwa, żyjącego w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.

Henrietta Thomson, Wszystko, na zawsze – dziś. Projektowanie zrównoważonej przyszłości.

"Dzięki inteligentnemu projektowaniu, nowym technologiom i materiałom możemy opracować zrównoważone rozwiązania, które w naturalny sposób zwracają środowisku równowartość własnej konsumpcji (czasem nawet z nadwyżką). Nowe pokolenie projektantów widzi ekologię jako integralną część każdego zadania. Dlatego też opracowują oni technologie oraz techniki, które mogą poprawić stan środowiska, bez głoszenia kazań czy cynicznej pogoni za ekopieniądzem"

Magda Kochanowska, Design, równowaga i troska o człowieka.

"Pomiędzy obiektami polskimi i brytyjskimi nawiązuje się ciekawy dialog. Ekspozycja zderza ze sobą dwie różne kultury, dwa odmienne światy projektowe, a pomiędzy nimi, mimo ogromnych różnic, rozciąga się delikatna pajęczyna powiązań, cytatów, wspólnych idei. Najbardziej charakterystycznymi cechami polskiego projektowania może być poszukiwanie podstawowych materiałów, ograniczanie wykorzystania zasobów, ponowne użycie odpadów, budowanie poczucia odpowiedzialności."

Wernisaż: 14.2.2013, godz. 18
Wystawa otwarta w dniach: 15.2–28.4.2013
Kurator części brytyjskiej: Henrietta Thompson
Kurator części polskiej: Magdalena Kochanowska
Koordynatorzy po stronie British Council: Ewa Ayton (Head, Arts & Culture British Council Poland), Evonne Mackenzie (Design Adviser Architecture, Design, Fashion British Council London), Agnieszka Wrycza (Partnerships and projects Manager, British Council Poland
Koordynator po stronie MOCAK-u: Monika Kozioł

Projektanci brytyjscy: Bill Amberg Studio, Paolo Bombelli & Alex Driver & Carlos Peralta, Fabien Cappello, Neil Conley, EADS UK Ltd, Raw Edges and Oscar Narud, Yu Jordy Fu, Grimshaw Architects & WindPower Ltd, JamesPlumb, Markus Kayser, Julia Lohmann, Priestmangoode, Florie Salnot, Studiomama, Unreal, Hulger & Samuel Wilkinson, Bethan Laura Wood, Wayward Plants

Projektanci polscy: Natalia Bieńkowska, Daria Burlińska, Jan Lutyk, Ania Łyszcz, Karina Marusińska, Knockout Design, Kompott Studio, Katarzyna Koprowska, Jarosław Kozakiewicz, Marta Niemywska, Robert Pludra, Magda Rychard, Jakub Sobiepanek, Maja Szczypek, Fundacja TRANSFORMACJA, WellDone.


Julia Lohmann, konstrukcje z krasnorostów (listownicy japońskiej) i włókna szklanego; fot. Amendolagine Barracchia, dzięki uprzejmości Galerii Nilufar
Naszyjnik Chabarka z kolekcji Plastic Gold (Plastikowe Złoto); fot. Dominic Tschudin
Naszyjnik Mutesemel z kolekcji Plastic Gold (Plastikowe Złoto); fot. Dominic Tschudin
Paolo Bombelli, Alex Driver, Carlos Peralta, stół z mchu, 2011; mech w pojedynczych „komórkach” energetycznych, fot. Institute for Manufacture, University of Cambridge
Morska turbina wiatrowa Aerogenerator X, wizualizacja: Grimshaw Architects
Marta Niemywska, Bibliotekarka, 2012, metal, drewno, 200 x 30 x 160 cm
Markus Kayser , maszyna do spiekania solarnego, 2011; pustynia Sahara, Siwa, Egipt, fot. Amos Field Reid
KNOCKOUTDESIGN, Awateef, 2011, rattan, aluminium, średnica 45 cm, wysokość 40 cm autor zdjęć: KNOCKOUTDESIGN
Plumen, 2010, żarówka energooszczędna, projekt: Hulger, Samuel Wilkinson

drukuj  »  poleć artykuł znajomemu  »  Bookmark and Share   »  do góry