Jaki design w Tokio?

Kategoria: Wydarzenia, Dodano: 2010-11-18 15:43   Bookmark and Share

Ponad 70000 gości z 19 krajów przybyło na tegoroczny Tokyo Designers Week. Palapa wraz z wystawą polskiego designu – The Spirit of Poland znalazła się wśród szczęśliwców zajadających sushi i podziwiających japońską stolicę, która przez tydzień stała się niewątpliwie centrum azjatyckiej sztuki użytkowej.

TDW (Tokyo Desigers Week) jest już stałym elementem kalendarza imprez w Azji. Rozpoczynający się kilka dni po Tokijskim Tygodniu Mody, stał się wydarzeniem, który od 25 lat wytycza nowe trendy, edukuje, aktywizuje studentów wzornictwa oraz zaprasza międzynarodowe marki do zamieszania w głowach Japończykom. W miarę upływu czasu wydarzenie stało się na tyle ważne dla japońskiego designu, iż wszystkie inne pokrewne mu przedsięwzięcia odbywają się dokładnie w tym samym czasie. Nowy, o wiele mniejszy ale równie aktywny festiwal Design Tide czy też wystawy europejskiego designu, organizowane w ambasadach oraz dzięki ich finansowaniu, korzystają z zarezerwowanego przez TDW czasu na wzornictwo.

Czy ten czas w tym roku był w pełni wykorzystany? Jeżeli potraktujemy wszystkie organizowane na przełomie października i listopada imprezy poświęcone sztuce użytkowej w Tokio możemy śmiało powiedzieć o pełnej satysfakcji. Jeżeli połączymy to jeszcze z wybiegiem mody, butikiem oraz muzeum architektury jakimi niewątpliwie jest Tokio to wrażeń jest aż nadto. Jednak potraktowanie Tokyo Designers Week jako imprezy docelowej może grozić klaustrofobią gdyż dla europejczyka skala jest zdecydowanie zbyt mała. Naszym zdaniem powód jest całkiem prosty. Design, architektura i moda nigdy nie śpią w Tokio, a specjalnie im poświęcone festiwale nie zmienią tej sytuacji. Japonia będąca drugą gospodarką świata nadal jest i będzie wyrocznią stylu i nowych trendów i może dlatego nie stara się o wielki szum i jeszcze większe nazwiska i marki. Oni w lokalnym stylu promowali wszystko to, co japońskie!

Pomimo szarego nieba zapowiadającego tajfun nad japońską stolicą, Tokyo Designers Week ruszył z ogromna siłą i energią dwudziestopięciolatka. Festiwal dosłownie podporządkował sobie sklepy, galeria i muzea rozpraszając swoje ekologiczne przesłanie we wszystkie strony świata. Tegoroczne motto - ENVIORNMENT – LOVE BLUE, przejście od zeszłorocznego koloru zielonego do niebieskiego miało pokazać determinację organizatorów w działaniach, służących już nie tylko ochronie ziemi, ale również atmosfery i wody. "Blue" reprezentuje przyrodę, jak i ludzką mądrości, a połączenie tych dwóch elementów powinno przełożyć się na nowoczesną technologię. Hasło poszerza pojęcie EKO bo nawiązuje do naszych umysłów i ciał. W praktyce oznaczało to bardzo ciekawy pokaz eksperymentów z ideą recyklingu, prezentacje zaawansowanej technologii największych japońskich firm oraz próbę przekonania Japończyków do przesiadki na rower.

Niebieskie flagi oraz dywan zainstalowane w głównym wejściu festiwalu, prowadziły do symbolicznego gospodarza imprezy - kopuły TDW, głównego namiotu gdzie odbywały się konferencje, wykłady i projekcje filmów. Wzdłuż głównego przejścia ustawiono kontenery, gdzie projektanci stworzyli interaktywne wystawy nawiązujące do motta tegorocznego festiwalu. Wokół głównego namiotu swoje prace prezentowali studenci z japońskich uczelni. Typowa część targowa w głównej, największej hali sąsiadowała z przepięknymi wnętrzami wystaw specjalnych Tokyo Designers Week 2010.

Autorem identyfikacji oraz koncepcji wydarzenia jest Dyrektor kreatywny Tokyo Designers Week Gwenael Nicolas, projektant z nagradzanego wielokrotnie studia Curiosity.





Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Pierwsza z instalacji zrobiła największe wrażenie! świetny pomysł projektantów z amerykańskiego 24° Studio.
Tokyo Designers Week,
Wystawy w kontenerach ocierały się o bardzo róznorodne koncepcje.
Prezentacja prac studentów była pomieszaniem muzeum sztuki współczesnej z pchlim targiem. Wśród słabych i niepotrzebnych produktów znalazły się genialne projekty.
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Oczywiście w Tokio nie mogło zabraknąć JAPONEK !!!!
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Dominującym materiałem na całym Tokyo Designers Week było drewno. Nic jednak dziwnego. Jesteśmy w Japonii.
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Hala głównych targów witała wszystkich odrobiną relaksu i zabawy.
Tokyo Designers Week,
Tymczasem na polskim stosiku The Spirit of Poland.
Wizytówką tegorocznych targów był zaprojektowany przez Gwenaela Nicolasa TERASU BAR z żyrandolem “Smart Chandelier”. Symbol TDW powstał przy wykorzystaniu produktów Tri-terasu.
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Jeszcze troszkę zabwy!
Tokyo Designers Week,
Fujitsu zaprezentowało swoją najnowsza technologię w formie wystaw interaktywnych.
Również w tym roku międzynarodowy portal Designboom.com sprzedawał swoje produkty, promując tym samym młodych designerów.
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Interaktywny system wieszaków sklepowych zrobił na nas największe wrażenie. Ściągasz ubranie i otrzymujesz pełną prezentację tego, jak może ono wyglądać z innymi dodatkami.
Tokyo Designers Week,
Jeszcze więcej drewna!
A na stoisku polskim test Ściemniaczy Studia Beton.
Tokyo Designers Week,
Po pracowitym dniu zbliżał się miły wieczór - Oficjalne otwarcie!
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Tokyo Designers Week,
Już niedługo relacja filmowa. Zapraszamy!

drukuj  »  poleć artykuł znajomemu  »  Bookmark and Share   »  do góry