Japoński design w Polsce.

Kategoria: Wydarzenia, Dodano: 2010-01-09 16:05   Bookmark and Share

Japońskie wzornictwo wzbudza emocje nie od dziś. Również naszą, słowiańską naturę, fascynuje ponadczasowy, azjatycki systemem wartości, obecny w każdym aspekcie życia, również w projektowaniu. Pisaliśmy już o japońskiej idei Kansai, oznaczającej w przybliżeniu ulotną emocję, nieuświadomione odczucie lub wspomnienie, według której projektanci z Nendo, tworzą swój charakterystyczny styl. Dzisiaj, wraz z Instytutem Wzornictwa przemysłowego, przedstawiamy koncepcję „WA”, nawiązującą do stanu harmonii we wszystkich dziedzinach życia.

„WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody” – tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków „WA” było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten wszedł na stałe do świata dóbr i usług, symbolizując „rzeczy japońskie”. Pojęcie „wa” zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia „yô” („Zachód”). Tę bipolaryzację można odnaleźć np. w pojęciach washoku/yôshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yôfuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski). Idea stanu harmonii odgrywa również główną rolę w japońskim wzornictwie przemysłowym, stając się jego najważniejszą cechą.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie postawił sobie za zadanie przedstawić charakter współczesnego wzornictwa japońskiego w trakcie najnowszej wystawy „WA: HARMONIA. Japoński design dziś”. Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. sztuka stołu, akcesoria łazienkowe, zabawki, ubrania i dodatki) oraz sześć słów - kluczy, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto – (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany).

Wystawa „WA : HARMONIA. Japoński design dziś”, jest kolejną, po prezentacji m.in. szwedzkiego design, prezentacją dobrych praktyk światowego wzornictwa, organizowaną przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w ramach projektu Zaprojektuj Swój Zysk. Wystawę przygotowała Japan Foundation, której celem jest promocja dialogu pomiędzy Japonią a innymi krajami za pośrednictwem kultury.

Zapraszamy na wystawę „WA: HARMONIA. Japoński design dziś” od 15 stycznia do 28 marca 2010 do Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.


Opakowanie na prezenty wielokrotnego użytku OKURIN, proj. Fumihiko Maki, Yoko Inuyama, Yoshimi Shimizu, Akane Yamarin, 2006, producent: innocence inc.
Lampa AKARI 1AT, proj. Isamu Noguchi, 1952, producent: OZEKI & CO. Ltd.
Biała porcelana dzbanek i filiżanka, proj. Sori Yanagi, 1956/1999, producent: Ueda Toseki (Takahama Yaki).
Butelka sosu sojowego KIKKOMAN, proj. Kenji Ekuan (GK Graphics), 1961, producent: Kikkoman Corporation.
Krzesło HIROSHIMA, proj. Naoto Fukasawa (NAOTO FUKASAWA DESIGN), 2008, producent: MARUNI WOOD INDUSTRY INC.
Krzesło HIROSHIMA, proj. Naoto Fukasawa (NAOTO FUKASAWA DESIGN), 2008, producent: MARUNI WOOD INDUSTRY INC.
Lampa WAPPA KAZAGURUMA, proj. Toshiyuki Tani, 2003, producent: Toshiyuki Tani.
Kapcie z jednego kawałka materiału, proj. Naoko Hirota (HIROTA DESIGN STUDIO), 2004, producent: naoca
Motor Honda SUPER CUB 50, proj. Honda Motor Co., Ltd, 1958, producent: Honda Motor Co., Ltd.
Zegarek OVO, proj. Shunji Yamanaka  (LEADING EDGE DESIGN), 2007, producent: Seiko Instruments Inc.
Robot OMNIBOT17µ  i-SOBOT – najmniejszy robot na świecie, proj. Fumiaki Sonoda (Seeds Product Development Group), 2007, producent: TOMY Company, Ltd.

drukuj  »  poleć artykuł znajomemu  »  Bookmark and Share   »  do góry